Erasmus+ - Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości WSZiP

Erasmus+

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń,
młodzieży i sportu na lata 2021-2027.


INFORMACJE OGÓLNE

Program Erasmus+, to bez wątpienia jedna z najlepiej znanych inicjatyw wspólnotowych. Propaguje i wspiera międzynarodową mobilność studentów i pracowników  akademickich. Dzięki programowi uczelnie europejskie biorą udział we wspólnych, międzynarodowych projektach dotyczących kształcenia.

W programie Erasmus+ sektory edukacji i szkoleń oraz sektor młodzieży są realizowane w  trzech kluczowych akcjach:

  • Akcja 1: Mobilność edukacyjna
  • Akcja 2: Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk
  • Akcja 3: Wsparcie w reformowaniu polityk

W ramach Akcji 1: Mobilność edukacyjna są realizowane

  1. wyjazdy studentów:
    • w celu zrealizowania części studiów w zagranicznej uczelni
    • w celu odbycia praktyki w zagranicznym przedsiębiorstwie (w tym wyjazdy absolwentów na praktyki w ciągu 1 roku po ukończeniu studiów)
  2. wyjazdy pracowników uczelni:
    • w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów zagranicznej uczelni (kadra dydaktyczna)
    • w celach szkoleniowych (pracownicy administracyjni)

Więcej na temat programu Erasmus+ i działań w ramach poszczególnych Akcji:

Wałbrzych, dnia 29 listopada 2024 roku

 

ERASMUS+ POLICY STATEMENT

Cele uczestnictwa w programie Erasmus +

Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu

Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu (WSZiP), jako Uczelnia z wieloletnim  doświadczeniem w służbie praktyki społeczno-gospodarczej dostrzega potencjał rozwoju edukacji w ramach międzynarodowej aktywności jej  studentów i kadry akademickiej oraz zespołów wspierających proces kształcenia.

Obecne wyzwania globalnego rynku, także w dziedzinie edukacji wyższej sprawiają, iż WSZiP aktywnie wspiera proces internacjonalizacji oraz uczestnictwo w budowie Europejskiego Obszaru Edukacyjnego, mając na względzie promowanie takich wartości jak: równe szanse i równy dostęp, aktywność społeczną, różnorodność
i sprawiedliwość.

Jednocześnie, Uczelnia dzięki podjęciu działań związanych ze zwiększeniem wymiaru umiędzynarodowienia procesu kształcenia studentów poprzez wdrażanie międzynarodowych inicjatyw w zakresie promowania mobilności edukacyjnej na arenie Europejskiej i poza nią   aktywnie wspiera osiąganie celów UE związanych z: sprawiedliwą transformacją cyfrową, zrównoważonym rozwojem i aktywnością obywatelską.

Program umiędzynarodowienia procesu kształcenia  realizowany w WSZiP  ma na celu:

– wdrożenie i rozwinięcie mobilności studentów i kadry akademickiej;

– aktywne uczestnictwo WSZiP w inicjatywach i programach międzynarodowych;

zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia kadry uczestniczącej w procesie kształcenia;

–  rozwinięcie współpracy międzynarodowej pomiędzy WSZiP i innymi uczelniami wyższymi z europejskiego i poza europejskiego obszaru edukacyjnego; 

– doskonalenie jakości kształcenia, wzrostu konkurencyjności i pozycji Uczelni na rynku edukacyjnym.

Istotnym elementem realizacji strategii rozwoju WSZiP jest kontynuacja
i akceleracja współpracy z partnerami z innych krajów w celu wzmocnienia adekwatności procesu kształcenia studentów wobec wyzwań współczesnego świata oraz rozwinięcia w nich kluczowych kompetencji, niezbędnych do dalszego rozwoju osobistego, zrównoważonego stylu życia, rozwoju ścieżki kariery zawodowej, wzmacniania aktywnej postawy obywatelskiej oraz integracji społecznej, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym, na jednolitym rynku europejskim
i poza nim.  Międzynarodowe inicjatywy współpracy oraz wzajemne kontakty między uczelniami, kadrą dydaktyczną i studentami  WSZiP realizowane w oparciu
o wspólne wartości z poszanowaniem odmienności kulturalnej  i światopoglądowej uwarunkowanej historycznie i specyfiką regionu wpisują się w założenia Inicjatywy Europejskiego Obszaru Edukacyjnego. WSZiP dążąc do realizacji kluczowych założeń Misji i Strategii zamierza kontynuować proces rozwijania sieci kontaktów
i wymiany doświadczeń w priorytetowym obszarze, jakim jest dla nas kształcenie studentów. Jednocześnie, uczestnictwo WSZiP w programie Erasmus+, którego zadaniem jest wspieranie realizacji celów nakierowanych na: wzrost gospodarczy, promocję zatrudnienia, sprawiedliwość społeczną i włączenie społeczne
z poszanowaniem odmienności i różnorodności wpisuje się w strategię Uczelni.  

Tak więc, mając na względzie procesy globalizacji oraz internacjonalizacji procesu kształcenia, WSZiP podejmuje działania na rzecz intensyfikacji umiędzynarodowienia jako kierunek nowoczesnego zarządzania wewnętrznego oraz zwiększenia udziału w międzynarodowych programach i inicjatywach edukacyjnych.

Wdrażanie i realizacja międzynarodowych projektów edukacyjnych będzie monitorowana  przez władze uczelni oraz wyznaczone jednostki, aby badać efektywność
i jakość podejmowanych działań w tym zakresie w kontekście potrzeb wszystkich interesariuszy: wewnętrznych i zewnętrznych oraz samej Uczelni. Jakość uczestnictwa w programach międzynarodowych oraz zdobyte doświadczenia, tak na poziomie całej organizacji jak i poszczególnych jednostek będzie analizowana na podstawie odpowiednich narzędzi do ewaluacji. W wyniku podejmowanych działań w obszarze umiędzynarodowienia procesu kształcenia Uczelnia wraz z wszystkimi interesariuszami zwiększy szanse na właściwe wykorzystanie potencjału edukacyjnego w wymiarze międzynarodowym oraz umocni swoją pozycję na rynku edukacyjnym poprzez lepsze dopasowanie procesu kształcenia do potrzeb rynku pracy na jednolitym obszarze europejskim i poza nim.

 

KARTA ERASMUSA DLA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

Karta Erasmusa dla szkolnictwa wyższego,  czyli Erasmus Charter for Higher Education (ECHE) jest dokumentem uprawniającym szkoły wyższe do udziału w programie Erasmus+, który określa ogólne ramy jakości działań, jakie instytucja szkolnictwa wyższego może przeprowadzić w ramach tego programu.
Posiadanie karty ECHE jest warunkiem, jaki muszą spełnić wszystkie instytucje szkolnictwa wyższego z państw biorących udział w programie, które pragną uczestniczyć w realizowanych w ramach programu projektach z zakresu mobilności edukacyjnej osób lub polegających na współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Zasady karty są dostosowane do priorytetów nowej edycji programu Erasmus+ na lata 2021–2027, którymi są: cyfryzacja, włączenie i zrównoważony rozwój.

 

Do najważniejszych nowych zasad zawartych w karcie ECHE należą: zobowiązanie do zwiększenia odsetka osób z grup niedostatecznie reprezentowanych w projektach mobilności poprzez strategie integracyjne, stosowanie zielonych praktyk przy organizowaniu projektów w ramach Erasmusa+, cyfryzacja za pośrednictwem inicjatywy dotyczącej europejskiej legitymacji studenckiej i aplikacji mobilnej Erasmus+ oraz zobowiązanie do zwiększenia zaangażowania obywatelskiego uczestników projektów mobilności. Oprócz tego instytucje szkolnictwa wyższego powinny przestrzegać wymogów zalecenia Rady w sprawie pełnego, automatycznego i jak najsprawniejszego wzajemnego uznawania okresów nauki za granicą, bez konieczności zdawania przez uczestnika dodatkowych egzaminów lub uczestniczenia w dodatkowych zajęciach.

DEKLARACJA POLITYKI ERASMUSA

Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu (Colege of Management and Entrerprise in Walbrzych) przystępując do programu Erasmus + chce wzbogacać swoją ofertę edukacyjną poprzez poprawę jej jakości, atrakcyjności i dostępności, a w szczególności dając możliwość czynnego uczestniczenia w Programie Erasmus+ studentom i pracownikom oraz przygotowania ich do sprawnego funkcjonowania w globalnej społeczności. Naszym celem jest zapewnienie kształcenia na możliwie najwyższym poziomie, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej, podkreślając przy tym fundamentalne wartości jakimi są edukacja i kultura, będące kluczem do przyszłości. Poprzez działania o wymiarze międzynarodowym wzmocnimy konkurencyjność Uczelni i będziemy dążyć do ciągłego zwiększania liczby mobilności studentów oraz pracowników postępując zgodnie z zasadami polityki Programu Erasmus+ oraz przyjętymi standardami europejskimi. Zamierzamy kontynuować rozpoczęte już działania mające na celu skuteczną promocję i realizację Programu, a przede wszystkim wprowadzać innowacje, zarówno w zakresie mobilności edukacyjnej, jak i przygotowania zawodowego. Nasza Uczelnia aspiruje do miana uczelni uniwersalnej zgodnie z założeniami Procesu Bolońskiego i Strategii Lizbońskiej. Jesteśmy otwarci na nowe wyzwania edukacyjne, a także pragniemy promować idee nowoczesnego nauczania. Uważamy, że Uczestnictwo w programie ERAMUS + pozwoliłoby na spełnienie powyższych założeń.

Przystępując do programu Erasmus + chcemy poszerzyć zakres naszych działań poprzez wymianę doświadczeń z innymi uczelniami w celu zapewnienia najwyższej jakości kształcenia oraz systematycznego doskonalenia treści programowych i sposobów nauczania. Niezwykle ważne jest dla nas kształcenie w oparciu o zasady humanizmu, demokracji i niedyskryminacji oraz popularyzacja nauki w lokalnym, krajowym i międzynarodowym środowisku. Umiędzynarodowienie, rozwój sojuszy wiedzy i potencjału w kontekście zarządzania i modernizacji szkolnictwa wyższego nabierze szczególnego znaczenia dzięki wymianie doświadczeń i dobrych wzorców z pozyskanymi partnerami Uczelni, tak w zakresie dydaktyki, jak administracji i zarządzania. Dzięki współpracy z Narodową Agencją Programu Erasmus+ studentom oferowane będą wyjazdy w celu realizacji studiów oraz praktyk zawodowych w zagranicznych uczelniach partnerskich i przedsiębiorstwach, z którymi zamierzamy kooperować w myśl idei rozwoju umiejętności i kompetencji całego środowiska akademickiego. Nasze działania będą ukierunkowane na  rozwijanie wiedzy teoretycznej z jednoczesnym doskonaleniem umiejętności zawodowych poprzez bogatą ofertę dydaktyczną na kierunkach o profilu praktycznym. Deklarujemy gotowość współpracy z obecnymi i nowymi partnerami w zakresie dostępu do bazy naukowo-dydaktycznej oraz specjalistycznego sprzętu w ramach realizacji zajęć, a dla zwiększenia sprawności komunikacji i wymiany informacji zamierzamy rozwijać infrastrukturę cyfrową.

Biorąc pod uwagę aktualne preferencje naszych studentów, nauczycieli akademickich oraz partnerów z otoczenia społeczno-gospodarczego będziemy poszukiwać uczelni partnerskich głównie w Europie, które posiadają kartę ECHE. Poszukiwania partnerów odbywać się będą poprzez osobiste kontakty pracowników Uczelni, w tym pracowników administracji, nauczycieli akademickich, a także w drodze uczestnictwa w konferencjach międzynarodowych oraz  za pośrednictwem mediów społecznościowych. Uczestnictwo w projektach Erasmus+ pozwoli na wprowadzenie innowacji w pracy intelektualnej, promowania nowych rozwiązań i koncepcji oraz dostęp do wysokiej jakości nauczania, które spełnia wymagania globalnego rynku pracy.

W perspektywie przyszłości, studenci będą korzystać z jeszcze bardziej uproszczonych ścieżek do zdobycia nieodzownych kompetencji, a wykwalifikowana kadra nauczycieli akademickich zapewni im profesjonalną pomoc merytoryczną w kontekście indywidualnego rozwiązywania problemów i spełnianiu ich oczekiwań.

Jesteśmy przygotowani do wyzwania, jakie stawia przed nami program Erasmus+. Wyrażamy naszą otwartość na spełnianie potrzeb edukacyjnych przyjeżdżających studentów, nauczycieli akademickich i pracowników na kierunkach zgodnych z profilami kształcenia Uczelni, przy jednoczesnym wykorzystaniu dostępnych środków mających na celu zniesienie wszelkich barier gospodarczych, społecznych i kulturowych uczestników wymiany. Jesteśmy przygotowani do wyzwania, jakie stawia przed nami program Erasmus+. Zamierzamy to osiągnąć poprzez:

 

  • pozyskanie partnerów w celu wzmocnienia więzi pomiędzy edukacją, nauką, a także realizację nowych projektów i zwiększenie potencjału w zakresie umiędzynarodowienia,
  • wypracowanie nowych i rozwój istniejących metod dydaktycznych
    z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, odpowiadając na zmieniające się potrzeby pracodawców, tak na poziomie europejskim, jak lokalnym,
  • wymiana kadry administracyjnej i zarządzającej, copozwoli przenieść najlepsze rozwiązania organizacyjne i technologiczne do uczelni macierzystej,
  • promowanie umiejętności cyfrowych,
  • podniesienie jakości nauczania języków obcych, w szczególności języka angielskiego i niemieckiego w zakresie języka specjalistycznego oraz zwiększenie ilości przedmiotów nauczanych w języku obcym,
  • promowanie idei zrównoważonego rozwoju, zachowania dziedzictwa kulturowego
    i wspierania poczucia tożsamości i kultury europejskiej,
  • dokładne monitorowanie i systematyczna analiza obecnej oferty edukacyjnej oraz ocena (ew. weryfikacja) nowych propozycji, umożliwiając precyzyjne określenie obszarów, które warto rozwijać w przyszłości.

Osiągnięcie wysokiego poziomu umiędzynarodowienia oraz zapewnienie wysokiej jakości nauczania w kontekście dopasowania kompetencji studentów do wymogów europejskiego i lokalnego rynku pracy zamierzamy osiągnąć poprzez:

  • zwiększenie mobilności studentów oraz pracowników (poprzez prowadzenie intensywnych działań informacyjno-promocyjnych mających na celu zwiększenie świadomości, podkreślenie atrakcyjności i wyeksponowanie możliwości, które oferuje Program Erasmus+),
  • rozwój współpracy z zagranicznymi uczelniami kształcącymi na kierunkach zgodnych z profilami kształcenia Uczelni(poprzez nawiązanie kontaktów, prowadzenie negocjacji z potencjalnymi partnerami i dążenie do podpisywania umów międzyinstytucjonalnych celem utrzymania stałej i efektywnej współpracy międzyuczelnianej),
  • zachęcanie osób o mniejszych szansach do udziału w Programie poprzez zwiększenie szans uczestnictwa osób o specjalnych potrzebach lub o mniejszych szansach,które ze względów ekonomicznych, społecznych, kulturowych, geograficznych, zdrowotnych lub z powodów takich jak niepełnosprawność lub trudności edukacyjne, obawiają się udziału w mobilnościach (poprzez ułatwienie pokonania barier utrudniających takim osobom skorzystanie z długoterminowej mobilności fizycznej,
  • pełną uznawalność wyników, doświadczeń i kwalifikacjiuzyskanych przez studentów w zagranicznych instytucjach partnerskich (poprzez: stosowanie europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów (ECTS) oraz wydawanie odpowiednich dokumentów (transcipt of records/suplement do dyplomu), także
    w przypadku mobilności mieszanej),
  • dochowanie należytej staranności, aby przed realizacją wymian z partnerskimi instytucjami porozumienia i zasady zostały odpowiednio uzgodnione
    i zatwierdzone (przed realizacją mobilności studentów Uczelnia opublikuje
    i uaktualni katalog przedmiotów języku angielskim, przekaże informacje dotyczące systemu oceniania i zapewni, że studenci otrzymają przejrzyste informacje na temat uznawalności osiągnięć i przeliczania ocen),
  • opiekę mentora oraz wsparcie administracyjne (przed realizacją mobilności będą zatwierdzone wszelkie odpowiednie dokumenty, w tym szczególnie porozumienia
    o programie uczenia się, szkolenia i nauczania. Wszyscy uczestnicy będą wspierani w zakresie uzyskania wizy i ubezpieczenia. Do wsparcia uczestników zaangażowani zostaną mentorzy. Uczelnia zapewni studentom przyjeżdżającym bezpłatny dostęp do bazy dydaktycznej, laboratoriów i bibliotek; nie będą pobierane opłaty
    w związku z rejestracją i egzaminowaniem uczestników mobilności),
  • równy i łatwy dostęp do rzetelnych źródeł informacji i wskazówek na temat istniejących możliwości w zakresie mobilności i warunków korzystania z Programu Erasmus+ (za pośrednictwem strony internetowej Uczelni, zakładki Programu Erasmus+, a także podczas osobistego kontaktu z Uczelnianym Koordynatorem Programu Erasmus+. Uczestnicy zyskają łatwy dostęp do formularzy i wzorów dokumentów, a także relacji, wywiadów, zdjęć i filmów w ramach wyjazdów realizowanych przez studentów i pracowników),
  • poprawę jakości mobilności studentów oraz pracowników (poprzez rozwój współpracy z partnerami zagranicznymi, a także poprzez doskonalenie programów studiów i nauczania),
  • wymianę doświadczeń między uczestnikami mobilności mającą na celu wypracowanie wspólnych wzorców i innowacyjnych praktyk, zarówno w wymiarze edukacyjnym, jak i zawodowym,
  • podjęcie działań zapewniających wykorzystanie i promocję cyfrowych narzędzi do zarządzania mobilnością wśród studentów i pracowników, takich jak dedykowane aplikacje i platformy internetowe (Uczelnia zapewni merytoryczne wsparcie uczestników podczas procesu posługiwania się takimi narzędziami, co zwiększy przejrzystość zarządzania mobilnością, ułatwi dostęp do informacji i obniży koszty administracyjne),
  • sprawiedliwe i równe szanse dla wszystkich potencjalnych uczestników,
  • zachęcanie studentów do podejmowania działań na rzecz organizacji społeczeństwa obywatelskiego (poprzez aktywny udział w działaniach samorządów uczniowskich, integrację z innymi studentami, wspieranie osób o mniejszych szansach, podjęcie roli opiekuna osób niepełnosprawnych oraz aktywny udział w życiu kulturalnym Uczelni i związanych z nią instytucji. Ponadto, prowadzenia działań nastawionych na rozwijanie umiejętności wykraczających poza formalną edukację: wolontariat
    i aktywny udział w życiu lokalnych społeczności),
  • promowanie różnorodności kulturowej – postrzegając Program Erasmus+ jako szansę do zbudowania europejskiego społeczeństwa tolerancji, będziemy przyczyniać się do zwalczania wszelkich form dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub światopogląd, poglądy polityczne lub inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Jednocześnie będziemy uświadamiać znaczenie różnorodności kulturowej i językowej Europy i zachęcać do podejmowania dialogu międzykulturowego.

Dołożymy wszelkich starań, aby osoby uczestniczące zdobywały cenną wiedzę i umiejętności, poszerzając przy tym swoje horyzonty. Czerpiąc wszelkie korzyści, które niesie za sobą Program Erasmus+ uczestnicy wzmocnią swoją tożsamość europejską oraz wzbogacą życie osobiste i zawodowe. Pracownicy administracyjni Uczelni będą aktywnie wspierać kadrę i studentów uczestniczących w mobilności w zakresie organizacji podróży, przyjazdów i zakwaterowania czy uzyskiwania wizy, a także pomogą przy wnioskowaniu o nowe projekty i ich realizacji. Pragniemy zwiększać wymiar społeczny Europy poprzez budowanie europejskiego obszaru edukacyjnego, być częścią wielkiego międzynarodowego przedsięwzięcia jakim jest Program Erasmus+ i wspólnie z innymi krajami jednoczyć się w zapewnieniu edukacji na możliwie najwyższym poziomie przy jednoczesnym poszanowaniu  dziedzictwa kulturowego wszystkich narodów.


INFORMACJE DLA STUDENTÓW

Studia w ramach programu Erasmus+

Program Erasmus+ to wyjątkowa okazja, by włączyć edukację międzynarodową do swojej drogi edukacyjnej. Wyjazdy na studia za granicę oferują nie tylko możliwość zdobywania cennej wiedzy, ale także szansę na rozwój osobisty, poznanie nowych kultur oraz nawiązanie międzynarodowych przyjaźni. To doświadczenie, które poszerza horyzonty i otwiera drzwi do nowych możliwości zawodowych.

Studenci mają do wyboru różne opcje wyjazdów, dostosowane do indywidualnych potrzeb:

  • Długoterminowe wyjazdy (2-12 miesięcy) – idealne dla osób, które chcą w pełni zaadoptować się w nowym środowisku akademickim i zdobyć cenne doświadczenie rozwijać swoje kompetencje w dłuższym okresie.
  • Krótkoterminowe mobilności (5-30 dni) – elastyczna opcja, która łączy fizyczny pobyt za granicą z częścią wirtualną, dzięki czemu jest dopasowana do różnorodnych potrzeb edukacyjnych.

Erasmus+ umożliwia łączenie różnych form mobilności – np. połączenie 10 miesięcy studiów z 2 miesiącami praktyk zawodowych. Tego rodzaju elastyczność pozwala na jeszcze lepsze dopasowanie wyjazdu do indywidualnych celów edukacyjnych i zawodowych.
Punkty ECTS zdobyte podczas pobytu za granicą w ramach nauki są uznawane przez uczelnię macierzystą, co czyni program wyjątkowo elastycznym i wartościowym.

W ramach programu Erasmus+ studenci otrzymują stypendium, które częściowo pokrywa koszty życia, zakwaterowania i transportu w kraju docelowym. Wysokość stypendium zależy od długości pobytu oraz kraju, do którego wyjeżdża student. Dodatkowo program oferuje wsparcie finansowe dla osób, które mogą napotkać trudności w udziale w programie, np. ze względu na sytuację finansową, zdrowotną czy edukacyjną.

Kto może wziąć udział w programie?
Wyjazdy Erasmus+ są dostępne dla każdego studenta, który spełnia poniższe kryteria:

  • ukończenie co najmniej 1 roku studiów licencjackich, inżynierskich lub 1 semestru studiów magisterskich;
  • aktywny status studenta (bez przerwy w nauce);
  • znajomość języka obcego (zwykle angielskiego lub języka kraju docelowego) na poziomie co najmniej B2;
  • gotowość do samodzielnego zorganizowania wyjazdu (m.in. przygotowanie dokumentów takich jak paszport, wiza, ubezpieczenie zdrowotne).

Program Erasmus+ to inwestycja w przyszłość, która otwiera drzwi do międzynarodowych doświadczeń, rozwija kompetencje akademickie i zawodowe oraz daje dostęp do wyjątkowych zasobów edukacyjnych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak aplikować, jakie dokumenty przygotować i jak zaplanować swój wyjazd, zapoznaj się z naszym przewodnikiem Erasmus+.

Zainwestuj w swoją przyszłość i skorzystaj z niepowtarzalnej szansy na międzynarodowe doświadczenie edukacyjne!

Praktyki w ramach programu Erasmus+

Program Erasmus+ to nie tylko okazja do studiowania za granicą, ale także wyjątkowa szansa na zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego w międzynarodowym środowisku. Udział w programie to możliwość rozwijania swoich pasji, budowania fundamentów pod wymarzoną karierę oraz odkrywania świata poprzez pracę w prestiżowych firmach i instytucjach. Erasmus+ pozwala na poszerzenie kompetencji zawodowych oraz zdobycie umiejętności, które wyróżnią studenta na rynku pracy.

Program oferuje elastyczność – wyjazdy mogą trwać od 2 do 12 miesięcy, a także oferuje możliwość łączenia różnych form mobilności. Dzięki temu studenci mogą dostosować swoje wyjazdy do celów edukacyjnych i zawodowych. Co więcej, program Erasmus+ umożliwia uczestnikom korzystanie z dodatkowego wsparcia finansowego w postaci stypendium, które pokrywa część kosztów życia za granicą, zakwaterowania i transportu. Wysokość stypendium zależy od kraju docelowego i długości wyjazdu.

Warto również podkreślić, że program Erasmus+ stawia na równość – oferując dodatkowe wsparcie dla osób z mniej uprzywilejowanego środowiska, z niepełnosprawnościami czy tych, którzy napotykają inne trudności.

W programie Erasmus+ mogą wziąć udział studenci, którzy spełniają określone kryteria:

  • ukończenie co najmniej 1 roku studiów licencjackich, inżynierskich  lub 1 semestru studiów magisterskich;
  • aktywny status studenta, bez przerw w nauce;
  • dobrze opanowany język obcy (najczęściej angielski lub język kraju docelowego) na poziomie co najmniej B2;
  • gotowość do samodzielnego zorganizowania wyjazdu, w tym posiadanie niezbędnych dokumentów (paszport, wiza, ubezpieczenie zdrowotne).

Dzięki programowi Erasmus+ studenci mogą zdobyć nie tylko cenne doświadczenie zawodowe, ale także rozwijać swoje umiejętności językowe, budować międzynarodowe kontakty oraz poznać inne kultury, co ma nieocenioną wartość w globalnym rynku pracy.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak aplikować, jak znaleźć odpowiednią instytucję na praktyki, jakie dokumenty są potrzebne i jak wygląda cały proces? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem Erasmus+, który pomoże Ci zaplanować wyjazd i przygotować się do tej wyjątkowej przygody zawodowej!

KARTA STUDENTA

Status studenta Erasmusa uzyskują studenci, którzy spełniają kryteria udziału w wymianie Erasmusa i zostali zakwalifikowani przez macierzystą uczelnię na wyjazd Erasmusa za granicę – do uprawnionej partnerskiej uczelni w celu zrealizowania części studiów lub do przedsiębiorstwa albo innej właściwej instytucji w celu odbycia praktyki. W przypadku wyjazdu na część studiów zarówno uczelnia macierzysta studenta, jak i uczelnia przyjmująca, muszą posiadać Kartę Uczelni Erasmusa (Erasmus University Charter) nadaną przez Komisję Europejską. W przypadku wyjazdu na praktykę w przedsiębiorstwie uczelnia macierzysta studenta musi posiadać rozszerzoną Kartę Uczelni Erasmusa (extended Erasmus University Charter), która określa między innymi prawa i obowiązki związane z realizacją praktyki.

Jako student/studentka Erasmusa masz prawo oczekiwać, że:

  • Twoja uczelnia macierzysta i uczelnia przyjmująca podpisały umowę międzyinstytucjonalną;
  • Uczelnia macierzysta i uczelnia lub przedsiębiorstwo/ instytucja przyjmująca podpiszą z Tobą przed wyjazdem za granicę „Porozumienie o programie zajęć” lub „Porozumienie o programie praktyki” (Learning/ Training Agreement), w którym będą ustalone szczegóły planowanych studiów lub praktyki za granicą, w tym liczba punktów, jaką powinieneś/powinnaś uzyskać;
  • Uczelnia przyjmująca nie będzie pobierać od Ciebie czesnego, wpisowego, ani żadnych opłat za egzaminy, korzystanie z laboratoriów czy bibliotek podczas studiów w programie Erasmus;
  • Twoja uczelnia macierzysta w pełni uzna uzyskane przez Ciebie podczas okresu studiów lub praktyki Erasmusa zadowalające osiągnięcia akademickie lub zawodowe, zgodnie z ustaleniami „Porozumienia o programie zajęć” lub „Porozumienia o programie praktyki”;
  • Po zakończeniu okresu studiów lub praktyki Erasmusa otrzymasz podpisany przez uczelnię lub przedsiębiorstwo/instytucję przyjmującą „Wykaz zaliczeń” lub „Wykaz zrealizowanych prac” (Transcript of Records), w którym zamieszczone będą uzyskane przez Ciebie osiągnięcia akademickie lub zawodowe wraz z oceną i liczbą zdobytych punktów. W przypadku, gdy praktyka nie stanowi części Twojego programu studiów informacja o praktyce zostanie zamieszczona przynajmniej w „Suplemencie do dyplomu”;
  • W uczelni przyjmującej będziesz posiadać takie same prawa i obowiązki jak studenci tej uczelni;
  • Uczelnia macierzysta i uczelnia przyjmująca zapewnią Ci dostęp do treści swoich Kart Uczelni Erasmusa i Deklaracji Polityki Erasmusa;
  • Zachowasz prawo do korzystania z krajowych stypendiów lub pożyczki/kredytu, do których nabyłeś/ nabyłaś prawo przed wyjazdem;

Jako student/studentka Erasmusa będziesz zobowiązany/a:

  • Przestrzegać zasad i zobowiązań wynikających z umowy Erasmusa podpisanej z Twoją uczelnią macierzystą lub Narodową Agencją;
  • Dopilnować, aby wszystkie zmiany treści „Porozumienia o programie zajęć” lub „Porozumienia o programie praktyki” były uzgodnione z uczelnią macierzystą i uczelnią lub przedsiębiorstwem/instytucją przyjmującą i bezzwłocznie wprowadzone do „Porozumienia” w formie pisemnej;
  • Spędzić w uczelni lub przedsiębiorstwie/ instytucji przyjmującej pełny ustalony okres studiów lub praktyki, obejmujący również egzaminy lub inne formy oceny, oraz przestrzegać zasad i przepisów uczelni lub przedsiębiorstwa/instytucji przyjmującej;
  • Wypełnić ankietę i/lub przygotować sprawozdanie z okresu studiów lub praktyki za granicą po powrocie do kraju oraz udzielać informacji na temat pobytu na stypendium, jeżeli będzie to wymagane przez uczelnię macierzystą, Komisję Europejską lub Narodową Agencję;

Jeżeli będziesz mieć problem związany z którymkolwiek z powyższych praw i obowiązków:

  • Dokładnie określ dany problem i sprawdź swoje prawa i obowiązki;
  • Zwróć się do wydziałowego lub uczelnianego koordynatora Erasmusa w Twojej uczelni i wykorzystaj oficjalne procedury odwoławcze Twojej uczelni macierzystej, jeżeli będzie to konieczne.

W przypadku, gdy instytucja szkolnictwa wyższego jest zrzeszona w konsorcjum, może dzielić się obowiązkami z koordynatorem konsorcjum.

Szczegółowy wzór Karty Studenta Erasmusa znajduje się poniżej:

 

Europejski system transferu i akumulacji punktów (ECTS)

Europejski system transferu i akumulacji punktów (ang. European Credit Transfer and Accumulation System – ECTS) jest elementem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego służącym porównywaniu programów studiów. System umożliwia uznawanie kwalifikacji akademickich uzyskanych za granicą i okresów nauki za granicą. ECTS umożliwia zaliczenie na poczet programu studiów na jednej uczelni punktów uzyskanych na innej uczelni. System punktów zaliczeniowych ECTS opiera się na konkretnych wynikach nauczania i określonych zajęciach realizowanych w ramach studiów. Zwiększa on elastyczność programów studiów z punktu widzenia studentów. Pomaga też w planowaniu, realizacji i ocenie programów szkolnictwa wyższego. Jest podstawowym elementem procesu bolońskiego, którego celem jest zwiększenie porównywalności krajowych systemów edukacji na szczeblu międzynarodowym. Dzięki systemowi ECTS inne dokumenty, jak na przykład suplement do dyplomu, są bardziej przejrzyste i łatwiej się nimi posługiwać w różnych krajach. Większość państw w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego przyjęła ECTS i w coraz większym stopniu korzysta z systemu transferu i akumulacji punktów. Na mocy Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, od dnia 1 stycznia 2007 system ECTS jest obowiązkowo stosowany jako system przenoszenia i akumulacji osiągnięć w uczelniach polskich. ECTS nakierowany jest na Studenta i opisuje nakład pracy, jakiego wymaga realizacja przez niego programu studiów, który z kolei powinien mieć przełożenie na efekty kształcenia, tj. wiedzę i kompetencje zdobyte w czasie studiów. Punkty w ECTS można uzyskać dopiero po zakończeniu wymaganej pracy i odpowiedniej ocenie osiągniętych efektów kształcenia. Efekty kształcenia to zestawy kompetencji, określające, co Student będzie wiedział, rozumiał lub potrafił zrobić po zakończeniu procesu kształcenia.

Różnice między krajowymi systemami szkolnictwa wyższego mogą prowadzić do problemów z uznawaniem kwalifikacji i okresów studiów za granicą. Częściowo można rozwiązać te problemy zwiększeniem czytelności wyników nauczania oraz programów studiów. System ECTS umożliwia również łączenie różnych form nauki, takich jak studia uniwersyteckie i uczenie się poprzez praktykę, w tym samym programie studiów lub w perspektywie uczenia się przez całe życie.

 

Cechy systemu ECTS w Wyższej Szkole Zarzadzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu:

W Wyższej Szkole Zarzadzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu system punktowy wprowadzono w 2005 r. i  obowiązuje on na wszystkich kierunkach, formach studiów i poziomach kształcenia. Punkty ECTS przyporządkowywane są do określonych modułów/przedmiotów, a przy szacowaniu liczby punktów ECTS dla danego modułu/przedmiotu przyjęto, że jeden punkt ECTS odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia organizowane przez uczelnię oraz jego indywidualną pracę związaną z tymi zajęciami.

Punkty ECTS

  • są względnym miernikiem nakładu pracy studenta, potrzebnej do zaliczenia danego przedmiotu;
  • ustalane są na podstawie całkowitego obciążenia studenta, a nie tylko na podstawie liczby godzin zajęć;
  • ułatwiają tworzenie indywidualnych ścieżek kształcenia;
  • ilość pracy wymaganej w całym roku akademickim odpowiada 60 punktom ECTS; na semestr przypada średnio 30 punktów;
  • uzyskanie dyplomu, poza spełnieniem wymagań programowych, wymaga zdobycia liczby punktów proporcjonalnej do nominalnego czasu trwania studiów, np. w przypadku trzyletnich studiów licencjackich jest to 3 x 60, czyli 180 punktów, studiów inżynierskich nie mniej niż 210 punktów (3,5 x 60), a pięcioletnich studiów magisterskich 5 x 60 czyli 300 punktów ECTS.

Podstawowe zasady ECTS

  • są wspólne dla wszystkich rodzajów i form prowadzenia studiów.
  • są sposobem oceny postępów Studenta i służą do potwierdzania oraz zaliczenia kolejnych etapów kształcenia;
  • pozwalają przedstawić program studiów w czytelny sposób, który usprawnia proces rozliczania studentów oraz pozwala na porównanie programów;
  • przydziałem punktów są objęte wszystkie przewidziane programem przedmioty oraz elementy programu studiów, które podlegają ocenie;
  • punkty przypisywane są całym przedmiotom, a nie poszczególnym formom zajęć.
  • uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich zajęć wchodzących w skład danego przedmiotu w określonym semestrze (roku) jest równoznaczne z przypisaniem do indywidualnego konta studenta liczby wszystkich punktów przyporządkowanych temu przedmiotowi.

 

Skala ocen stosowanych na Uczelnie a skala ocen ECTS


INFORMACJE DLA PRACOWNIKÓW

Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu (College of Management and Entrerprise in Walbrzych) podjęła starania o uzyskanie  karty Erasmusa dla szkolnictwa wyższego (ECHE), która określa ogólne ramy jakości działań, jakie instytucja szkolnictwa wyższego może przeprowadzić w ramach programu Erasmus+. Przystępując do programu Erasmus + Uczelnia chce wzbogacać swoją ofertę edukacyjną poprzez doskonalenia jakości kształcenia, atrakcyjności i dostępności, a w szczególności dając możliwość czynnego uczestniczenia w Programie Erasmus+ studentom i pracownikom oraz przygotowania ich do sprawnego funkcjonowania w globalnej społeczności.
Po uzyskaniu karty Erasmus+ dla szkolnictwa wyższego (ECHE) pracownicy Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu będą mogli korzystać z możliwości w zakresie międzynarodowej mobilności dla pracowników sektora edukacji, zarówno nauczycieli akademickich, jak i innych pracowników.

Szkolenia za granicą mogą obejmować praktyczne doświadczenia edukacyjne (tzw. staże towarzyszące/ang.: job shadowing), okresy obserwacji, kursy rozwoju zawodowego lub inne mobilności. Szkolenia mogą odbywać się zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i w organizacjach spoza sektora edukacyjnego. Możliwości doskonalenia zawodowego są dostępne dla pracowników pracujących na wszystkich poziomach edukacji.

Kształcenie na poziomie szkolnictwa wyższego

Erasmus+ wspiera wyjazdy w celach szkoleniowych pracowników uczelni wyższych. Szkolenia mogą odbywać się w instytucjach szkolnictwa wyższego w kraju uczestniczącym w programie Erasmus+ lub kraju partnerskim. Osoby pracujące w instytucji szkolnictwa wyższego w kraju uczestniczącym w programie mogą również odbyć szkolenie w organizacji spoza sektora w kraju uczestniczącym w programie lub w kraju partnerskim programu. Zajęcia mogą też gościnnie poprowadzić osoby pracujące w przedsiębiorstwach lub różnego rodzaju organizacjach w krajach uczestniczących w programie.

Przykłady takich organizacji to między innymi organy administracji publicznej, partnerzy społeczni, instytuty badawcze i organizacje pozarządowe.

Czas trwania

Okres pobytu w ramach współpracy między krajami uczestniczącymi w programie musi trwać co najmniej 2 dni i co najwyżej 2 miesiące. Nie obejmuje to czasu podróży.

Okres pobytu w ramach współpracy między krajem uczestniczącym w programie a krajem partnerskim musi trwać co najmniej 5 dni i co najwyżej 2 miesiące.
Nie obejmuje to czasu podróży.

 

 


 

 

Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu
Biuro Relacji Międzynarodowych

ul. Wrocławska 10, 58-309 Wałbrzych

Uczelniany Koordynator Programu Erasmus+
mgr inż. Katarzyna Spychała
e-mail: brm@wwszip.pl

 

Dojazd do Uczelni

Mapa 

 

 

 


ul. Wrocławska 10
58-309 Wałbrzych