Artykuł dostępny pod linkiem http://www.wiete.com.au/journals/GJEE/Publish/vol27no1/06-Uziak-J.pdf
Konferencja miała na celu zgromadzenie ekspertów, naukowców, regulatorów, badaczy, edukatorów, menedżerów, przedstawicieli przemysłu oraz decydentów politycznych zaangażowanych w zapewnianie i doskonalenie jakości edukacji inżynierskiej. Uczestnicy mieli okazję do wymiany doświadczeń oraz przedstawienia wyników swoich badań dotyczących różnych aspektów tej dziedziny. Tematyka wydarzenia sprzyjała dyskusjom na temat akredytacji, realizacji programów nauczania, zarządzania zasobami oraz roli edukacji inżynierskiej w społeczeństwie opartym na wiedzy. Podczas konferencji odbyły się liczne prezentacje naukowe oraz inne wydarzenia merytoryczne. Wysoki poziom spotkania zapewnił interdyscyplinarną platformę dla profesjonalistów z różnych sektorów, umożliwiając im przedstawienie oraz omówienie najnowszych trendów, innowacji, wyzwań i rozwiązań związanych z edukacją inżynierską.
Jakość odgrywa kluczową rolę w edukacji inżynierskiej i powinna stanowić priorytet w zakresie alokacji zasobów, projektowania programów nauczania oraz ich wdrażania. Dążenie do zrównoważonego rozwoju i dopasowania programów do współczesnych wymagań stanowi wyzwanie, lecz jednocześnie tworzy unikalne możliwości współpracy między naukowcami, praktykami i decydentami politycznymi. Temat konferencji – Poprawa zrównoważonej jakości edukacji inżynierskiej dla społeczeństwa opartego na wiedzy – był opracowany z myślą o inspirujących dyskusjach oraz wymianie doświadczeń, które miały na celu podniesienie standardów kształcenia inżynierskiego na poziomie międzynarodowym.
W niedzielę 9 czerwca 2024 roku w Bratysławie na Słowacji odbyło się spotkanie Międzynarodowego Komitetu Doradczego Akademickiego WIETE (WIETE-IAAC), Gospodarzem wydarzenia był Słowacki Uniwersytet Technologiczny w Bratysławie, reprezentowany przez prof. Ľubicę Vitkovą, prorektor i byłą dziekan Wydziału Architektury, prof. Roberta Špačka, byłego prezydenta WIETE-IAAC, doc. Branislava Puškára, dziekana Wydziału Architektury i Projektowania, dr Klarę Macháčovą, prodziekan tego wydziału, oraz dr Lucię Štefancovą.
Polską delegację stanowili: prof. Maria Jolanta Żychowska z Politechniki Krakowskiej, pełniąca funkcję prezydenta WIETE-IAAC; prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej i wiceprzewodnicząca WIETE-IAAC; prof. Jakub Szczepański, prodziekan tego samego wydziału; prof. Joanna Jabłońska, prodziekan Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej; oraz prof. Jacek Uziak z Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu.
Pozostali uczestnicy to m.in. prof. Moon-Soo Kim z Hankuk University of Foreign Studies (Korea Południowa), dr Douglas TK Tien z Taylor’s University (Malezja), prof. Aji P. Wibawa z State University of Malang (Indonezja) oraz dr Awang H. Pratomo, dziekan Wydziału Inżynierii i Przemysłu na Yogyakarta State University (Indonezja). W spotkaniu uczestniczyli także dyrektorzy WIETE.
W czasie obrad omawiano m.in. kwestie związane z wpływem sztucznej inteligencji na badania naukowe oraz publikacje, w tym kwestie etyki akademickiej, plagiatu, problematyki autorstwa oraz trudności, z jakimi mierzą się małe wydawnictwa, takie jak WIETE. Poruszono również temat nowych przepisów UE dotyczących sztucznej inteligencji oraz wytycznych COPE.
Dyskutowano nad politykami różnych uniwersytetów wobec sztucznej inteligencji, a także nad innymi kwestiami etycznymi w środowisku akademickim. Krótko omówiono również obecny status WIETE, jego czasopisma, ich oceny w Scopus, działania związane z pozyskiwaniem członków oraz plany przyszłych międzynarodowych konferencji.
Uczestnicy uznali, że takie spotkania są cennym forum wymiany wiedzy i doświadczeń między instytucjami z różnych krajów i kontynentów, co podkreśla potrzebę ich regularnego organizowania.
W dniu 06. 11. 2024 w Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Relacje i interdyscyplinarność wyzwaniem współczesności w pedagogice, psychologii, zarządzaniu i inżynierii zarządzania.
Myślą przewodnią Konferencji była inspiracja środowisk naukowych do poszukiwania:
Kierując się kontekstem wyzwań inspirowanych erą cyfrową, skoncentrowano się na problemach związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, wiedzy i technologii cyfrowych w pedagogice, psychologii, zarzadzaniu i inżynierii zarzadzania, stanowiących instrument intensyfikujący relacje i interdyscyplinarność. W szczególności zwrócono uwagę na teorię, badania i innowacyjną praktykę w procesach realizacji zadań w obszarach:
Głównymi celami III Międzynarodowej Konferencji Naukowej były:
Corocznie w konferencjach organizowanych przez WSZiP uczestniczy kadra z dużym dorobkiem naukowym ale także doktoranci i studenci wielu uczelni. Na szczególne podkreślenie zasługuje udział właśnie studentów, którzy przedstawiali swoje osiągnięcia i brali czynny udział w dyskusji.
Podobnie jak w latach ubiegłych także i w tym roku zaistniała możliwość wysłuchania referatów wygłoszonych przez przedstawicieli wielu uczelni, m.in.:
Zaprezentowane referaty, po przejściu przez cykl wydawniczy, zostały opublikowane w Pracach Naukowych WSZiP które posiadają swój numer ISBN, a publikacje w nich zawarte spełniają kryteria uwzględniane przy ocenie ewaluacyjnej dorobku naukowego, a także są satysfakcjonującym sposobem przedstawiania swojej wiedzy.
Wersję elektroniczną publikacji znajdą Państwo w Pracach Naukowych WSZiP
pod linkiem https://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/PN_55.pdf
Organizatorzy składają serdeczne podziękowania wszystkim osobom i instytucjom, które wzięły udział w Konferencji i już dzisiaj zapraszają na kolejną konferencję, która będzie zorganizowana w 2025 roku.
KIEROWNICTWO NAUKOWE KONFERENCJI
prof. dr hab. inż. Lucjan Kowalczyk |
prof. zw. dr hab. inż. Franciszek Mroczko
W dniach 11-13 października 2023 roku w Warszawie odbyła się Konferencja Naukowo-Szkoleniowa Ocena jakości kształcenia na studiach.
Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego omówiono współczesne wyzwania związane z jakością kształcenia na poziomie 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji. Poruszono kwestie metod i technik kształcenia na odległość oraz podejścia Polskiej Komisji Akredytacyjnej do tej formy edukacji. Dyskusja objęła także warunki kształcenia studentów zagranicznych, w tym tych dotkniętych skutkami konfliktu na Ukrainie. Dodatkowo zaprezentowano sposoby uatrakcyjnienia studiów poprzez innowacyjne metody dydaktyczne.
W trakcie szkolenia przedstawiono procedury akredytacyjne i przygotowanie raportu samooceny. W pierwszej części przybliżono proces oceny programowej prowadzony przez PKA – od ogłoszenia listy kierunków objętych oceną, po wydanie uchwały, uwzględniając procedury odwoławcze. Druga część skupiła się na strukturze raportu samooceny i organizacji prac nad jego przygotowaniem, wskazując różnice między profilami praktycznym a ogólnoakademickim.
Kolejny panel poświęcono zasadom konstruowania i realizacji programów studiów. Omówiono kryteria oceny programowej, przyporządkowanie kierunków do dyscyplin oraz efekty uczenia się w kontekście Procesu Bolońskiego i Europejskich Ram Kwalifikacji. Uczestnicy poznali także najczęściej popełniane błędy wykrywane podczas wizytacji.
W ramach tematu realizacji programów studiów przeanalizowano treści programowe, harmonogram zajęć oraz ich organizację – zarówno w formie tradycyjnej, jak i innowacyjnej. Poruszono zagadnienia dotyczące zajęć praktycznych, liczby godzin kontaktowych oraz proporcji między różnymi formami nauczania.
Panel dotyczący weryfikacji efektów uczenia się objął metody oceny wiedzy oraz organizację procesu dyplomowania. W drugiej części skupiono się na kompetencjach kadry akademickiej, ich doświadczeniu i kwalifikacjach, a także zgodności specjalizacji z kierunkami studiów.
Omówiono również umiędzynarodowienie procesu kształcenia, narzędzia wspierające rozwój międzynarodowy kadry i studentów oraz sposoby monitorowania jakości kształcenia. Szczególną uwagę poświęcono dostępności infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami oraz wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji.
Podczas panelu dotyczącego współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym podjęto temat praktyk studenckich – ich organizacji, nadzoru i oceny efektów. Omówiono stanowiska interpretacyjne PKA w tej kwestii oraz wpływ współpracy z instytucjami na kształtowanie programów studiów.
Ostatnia część wydarzenia dotyczyła wsparcia studentów w nauce i rozwoju zawodowym. Przedstawiono dostępne formy pomocy, system stypendialny oraz inicjatywy wspierające studentów o specjalnych potrzebach. Podkreślono także rolę samorządu i organizacji studenckich w kształtowaniu ścieżek kariery akademickiej i zawodowej.
Wydarzenie zakończył panel poświęcony systemowi zapewniania jakości kształcenia, w ramach którego przeanalizowano zasady nadzoru nad kierunkami studiów oraz procedury oceny i doskonalenia programów. Omówiono także zaangażowanie interesariuszy w proces podnoszenia jakości kształcenia na uczelniach.